De eerste week

21 april 2014 - Split, Kroatië

Inmiddels zijn we een week onderweg en we hebben zomaar een locatie met een internetverbinding.De reis ging voorspoedig. De camper heeft een kruissnelheid van 90 Km/uur. Rijd je harder, dan komt er een draaikolk in de tank en dat moeten we voorkomen.

Op maandag 14/4 werd hond Mel geopereerd aan een gezwel aan haar poot. De operatie was geslaagd , zonder complicaties en daarom konden we dinsdag vertrekken. Het is af en toe wel lastig want ze mag niet aan de wond likken en daarom heeft ze een grote kraag om haar nek die dat verhinderd. Ze liep aanvankelijk in de camper overal tegenaan en ze was duidelijk uit haar doen. Wij ook trouwens. Nu gaat het goed, ze kan zonder hulp de camper in en uit en dat scheelt een hoop getil.

We reden de eerste dag naar Idstein bij Frankfurt. Dag 2 naar Plattling tegen de Oostenrijkse grens, donderdag naar Oberrakitsch tegen de Sloveense grens. Op Goede Vrijdag pauzeerden we een dag. Zaterdag naar Duga Resa, 100 km onder Zagreb en zondag naar een plaatsje in de buurt van Sibenik, langs de Kroatische kust. Vandaag zijn we daar ook omdat hier een prachtig natuurpark is dat we bezocht hebben.

Voor de grenspassage van Duitsland naar Oostenrijk heb ik (R) me tevoren veel zorgen gemaakt. Er was voor gewaarschuwd dat er controles zijn op het gewicht van campers. Het eigen gewicht van de camper bedraagt 2800 kg en het max. gewicht 3400 kg. Een laadvermogen van 600 kg inclusief de passagiers, een volle schoonwatertank, brandstof en alle andere uitrusting die we bij ons hebben doet dat laadvermogen waarschijnlijk behoorlijk overschrijden. We hebben ons daar nooit erg druk over gemaakt, maar vanwege de vignetten die je tegenwoordig vaak nodig hebt (Zwitserland, Oostenrijk, Slovenië en binnenkort ook in Duitsland) worden de controles strenger. Voor voertuigen met een zwaarder gewicht dan 3,5 ton gelden namelijk andere regels en ook andere tarieven. Gelukkig stelde de grenspassage in Oostenrijk en Slovenië niets voor en kwamen we heelhuids in Kroatië aan.

Het weer is tot nu toe eigenlijk prima geweest. Nauwelijks regen, behalve in Duga Resa de hele nacht en daarvandaan naar het zuiden onderweg een paar keer, en een aangename temperatuur. Veel zon. Alleen waren de eerste 2 nachten behoorlijk koud, tegen het vriespunt aan.

Onze reis vervolgen we langs de kust naar Dubrovnik en vandaar door Montenegro, Kosovo en Macedonië naar Noord-Griekenland waar we uiterlijk 3 mei aan hopen te komen. Daar zullen we met Maaike en Nienke met hun aanhang een week doorbrengen om vervolgens door te reizen naar Bulgarije, Roemenië en Hongarije. Half juli weer thuis.

We maken veel gebruik van onze autonavigatie maar het gaat niet altijd op rolletjes. We maken gebruik van de coördinaten die in het campingboek opgegeven zijn en over het algemeen gaat dat prima. Helaas lukte dat niet bij de camping in Duga Resa. De coördinaten waren niet juist en daarom werden we een weg opgestuurd die steeds smaller werd. Toen aangegeven werd dat we op 300 meter van de camping verwijderd waren liep de weg dood boven op een berg en konden we ternauwernood keren. Uiteindelijk hebben we de camping toch nog gevonden.

Het Nationaal Park Krka, waar we nu zijn is schitterend. Grote meren met veel watervallen achter elkaar wat een prachtig gezicht geeft. We hebben veel watervallen gezien, maar dit slaat alles. Het is 2e Paasdag en iedereen is vrij. Het was dus behoorlijk druk in het park, voornamelijk met Kroaten, want veel toeristen zijn er nog niet. Ook de andere campings waar we geweest zijn waren slecht bezet. Maar dat zal na 1 mei wel veranderen.

Tot zover. Later meer.

1. Marleen:
    24 april 2014
    kussen uit Haarlem, prettige voortzetting!
  2. Lenie Leeggangers Wintermans:
    25 april 2014
    Mooie foto van Het Nationaal Park Krka.
    Wij zijn daar ook geweest toen we onze reis naar Kroatië hebben gemaakt.
    Verder vele groetjes van Ad en Lenie en nog een goede reis.
  3. Ans en Ad Hoogesteger:
    27 april 2014
    Hallo Luitjes

Het ziet er mooi uit.Geniet maar lekker van alle mooie natuur.Wij zijn daar ook op vakantie geweest maar hebben dit toen helaas gemist. We zijn toen wel naar plitvice meren geweest. Lekker genieten!!

Ans en ad
  4. Nienke Kruijs:
    27 april 2014
    Beste Astrid en Ruud,

Eind jaren '60 ( dus heel lang geleden!) waren wij op vakantie en verbleven in Crikvenica en omgeving, dierbare herinneringen!
    Geniet van al het moois wat jullie tegen komen!

Nienke
  5. Deruytere nick:
    30 april 2014
    het ziet er prachtig uit. wij vertrekken op 1 juni naar daar .
    geniet van jullie reis
  6. Stefanie Meiners:
    1 mei 2014
    jullie zijn weer helemaal in jullie element en het wordt nog leuker. veel plezier met de (klein) kinderen.