Laatste verslag

21 juli 2014 - Dongen, Nederland

Laatste verslag.

Inmiddels zijn we thuis. Na 13 weken en 3 dagen, ruim 9000km en 14 grenspassages kwamen we donderdag 17/7 thuis aan. Daar was bijna alles in goede staat, mede dank zij de zorgen van Leny en Ad. Alleen was er, gelukkig pas kort, een lekkage van de CVketel op zolder. De sifon was verstopt en het condenswater had zich een andere weg gezocht. Ook de vaatwasser heeft te lang stilgestaan en doet het niet meer. Morgen zal blijken of ik daar iets aan doen kan.

Op zaterdag 6/7 gingen we naar Gyenesdias aan het Balatonmeer. We konden de aanbevolen camping niet vinden en belandden ergens anders. Het was er erg druk en geen geweldige camping. Daarom de volgende dag naar Oostenrijk. Daar moesten we weer een autobahnvignet kopen en dat lukte erg snel. Ook ons Hongaars geld konden we wisselen en daarna vonden we een camping in Jennersdorf. We bleven er 3 dagen.

We besloten om sneller naar huis terug te keren. Maximaal 200 km/dag, maar wel elke dag rijden.

Eerst naar Judenburg en Liezen en dan naar Vilshofen in Beieren. Daar vallen we met de neus in de boter. Er is feest, we weten nog steeds niet waarom. We staan bij de jachthaven op een camperplaats en op de brug over de Donau wordt ’s avonds een vuurwerk afgestoken. Gisteren was dat ook het geval, maar een onweersbui heeft de toeschouwers naar huis gejaagd. Die toeschouwers zaten er al uren, want op de kaden zijn tafels en banken neergezet en er kan gegeten en gedronken worden. Bier natuurlijk, per halve liter tegelijk, en bratwurst en andere soorten vlees met brood.

Vandaag ziet het er beter uit. Wij kunnen volstaan met het te bekijken vanaf de camper, want de stad ligt aan de andere kant van de rivier en de brug wordt afgesloten voor alle verkeer. Helaas gaat het toch bijna mis, want ook vandaag valt er een stortbui een half uur voordat het vuurwerk begint. In ieder geval gaat het vuurwerk door en het is prachtig. Zelden zo’n mooi vuurwerk gezien. Wij genoten, maar Mel niet. Die zat in elkaar gedoken te bibberen op de treeplank naast de bijrijdersstoel. Die heeft al heel wat nare ervaringen moeten doorstaan. Ze is behoorlijk grijs geworden.

We hadden problemen gekregen met onze watervoorziening (de pomp van de schoonwatertank werkte niet goed meer, het water liep terug de tank in en uit de boiler). Daarom bleven we nog een dag om te kijken wat er aan te doen viel. Helaas niets. We zijn nu aangewezen op camperplaatsen met douches of op campings. Maar eerst nog de finale van de WK. Ook dat was een reden om te blijven. Op 300 m van de camper staan ook weer tafels en banken en bierkramen en er staat een vrachtwagen met een gigantisch tv-scherm. Astrid vertrekt op tijd om een goed plaatsje te veroveren. Ik sluit later aan. Wanneer Duitsland op het laatste moment een doelpunt maakt en kampioen wordt is het feest groot. Nog uren rijden toeterende auto’s met schreeuwende inzittenden over de brug

Maandag rijden we naar Herzogenaurach en dinsdag naar Wiesbaden. Woensdag gaan we op bezoek bij Nienke, waar we voor het huis in de camper overnachten. En donderdag rijden we het laatste stuk naar huis.

De camper is weer schoon en deels gerepareerd. Hij staat weer in de stalling. Al viel het niet mee met die hoge temperaturen van de laatste dagen. We kunnen terugkijken op een fijne vakantie door prachtige landen, die we graag nog eens willen bezoeken. Laten we hopen dat dat zal lukken.

We hopen dat jullie met plezier dit blog gelezen hebben. Bedankt voor al jullie reacties. Tot ziens.

Astrid en Ruud.